پیروزى مکزیک پرفروش نوشیدنی نوشیدنی اخبار گوناگون

پیروزى: مکزیک پرفروش نوشیدنی نوشیدنی اخبار گوناگون

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری بدعت‌گذاری بی‌سابقه در جشنواره تئاتر فجر با توقیف نمایش «روز عقیم» تنها یک شب قبل از اجرا

حسین کیانی می‌گوید شامگاه گذشته یکشنبه اول بهمن مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی به او اعلام کرده است «رویدادهای نمایش «روز عقیم» و خط سیر شخصیت‌ها و چهارچوب روایی و ت

بدعت‌گذاری بی‌سابقه در جشنواره تئاتر فجر با توقیف نمایش «روز عقیم» تنها یک شب قبل از اجرا

بدعت گذاری بی سابقه در جشنواره تئاتر فجر با توقیف نمایش «روز عقیم» تنها یک شب قبل از اجرا

عبارات مهم : ایران

حسین کیانی می گوید شامگاه گذشته یکشنبه اول بهمن مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی به او اعلام کرده است «رویدادهای نمایش «روز عقیم» و خط سیر شخصیت ها و چهارچوب روایی و تاریخی داستان، آنقدر تلخ و گزنده است که مناسب اجرا در جشنِ انقلاب و جشنواره تئاتر فجر نیست.» این نمایش قرار بود امروز دوشنبه دوم بهمن روی صحنه برود.

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که قرار بود امروز دوشنبه دوم بهمن نمایش «روز عقیم» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی در قالب سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با شعار «جشن گفت وگوی تئاتر ایران»، در بخش مسابقه تئاتر بین الملل در دو نوبت در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برود، کارگردان این نمایش در نامه ای سرگشاده اعلام کرد شامگاه گذشته، یکشنبه اول بهمن مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی به او اعلام کرده است «رویدادهای نمایش «روز عقیم» و خط سیر شخصیت ها و چهارچوب روایی و تاریخی داستان، آنقدر تلخ و گزنده است که مناسب اجرا در جشنِ انقلاب و جشنواره تئاتر فجر نیست.»

بدعت‌گذاری بی‌سابقه در جشنواره تئاتر فجر با توقیف نمایش «روز عقیم» تنها یک شب قبل از اجرا

این اتفاق در موقعیتی رخ داده که پیش از این، کیانی در دهم دی ماه امسال از رویت و استماع نامه ای از سوی نهادی غیرفرهنگی و خارج از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد که به گفته او در آن به صراحت بیان شده است بود نمایش «روز عقیم»، حق اجرا در جشنواره تئاتر فجر را ندارد.

نامه سرگشاده کیانی خطاب به فرهاد مهندس پور، دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در خصوص کنار گذاشته شدن «روز عقیم» از این مناسبت به این شرح است:

حسین کیانی می‌گوید شامگاه گذشته یکشنبه اول بهمن مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی به او اعلام کرده است «رویدادهای نمایش «روز عقیم» و خط سیر شخصیت‌ها و چهارچوب روایی و ت

«جناب استاد، آقای فرهاد مهندس پور

دبیرِ محترم جشنواره سی و ششم تئاتر فجر

با سلام

اینجانب حسین کیانی نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر کشور عزیزمان ایران از روزی که نمایش «روز عقیم» را جهت حضور در جشنواره سی و ششم فجر به دبیرخانه پیشنهاد دادم تا شب پیش از اجرا که خبرِ تلخِ کنار گذاشته شدن نمایش را از مدیریت محترم مرکز هنرهای نمایشی شنیدم، ذره ای از بابت اجرای این اثر اطمینان خاطر نداشتم. آیا که نشانه ها و اشاره ها و کنایه ها از همان ابتدا همه حاکی از این بود که قرار نیست اتفاق خوبی در جشنواره جهت نمایش «روز عقیم» بیفتد و دیدیم که چنین هم شد. حالا باید کسانی که نامه اول من به شما و پاسخ دوست داشتنی شما را جدی نگرفتند و حتی آن را به طنز و شوخی برگزار کردند کمی به خود بیایند و بفهمند که ما با یکدیگر تعارف تکه پاره نمی کردیم. ما، من و شما دقیقا یک چنین اوضاع ناخوشایندی را متصور بودیم و تلاش کردیم زنگ هشداری را به صدا درآوریم که اعلام می کند آن که و آن چه به شکل بی سابقه ای از اجرای نمایش «روز عقیم» در جشنواره فجر آن هم درست یک شب پیش از اجرا جلوگیری کرد حالا دیگر می تواند خیلی بلاها بر سر تئاترِ منتقد و متعهد و متفکر ما بیاورد.

بدعت‌گذاری بی‌سابقه در جشنواره تئاتر فجر با توقیف نمایش «روز عقیم» تنها یک شب قبل از اجرا

شاید به گمان خیلی ها اتفاق مهمی نیفتاده باشد ولی باور دارم و خوب می دانم که شما نیز بر این باورید که اگر این اتفاق در هر فستیوال دیگری در هر جای دنیا می افتاد بدون شک هنرمندانِ آن جا تصویر العمل مسئولانه و موثری نشان می دادند و از حیثیت و شرافت هنری و حرفه ای خودشان در قالب حمایت از همکارشان دفاع می کردند. همه تئاتری ها و ادبیاتی ها و حتی اهل سیاست آن خطابه معروف برتولد برشتِ بزرگ را می شناسند که می گوید (نقل به مضمون)؛ اگر از دیگران به وقتش حمایت نکنی هنگامی که نوبتِ زدنِ خودت می شود کسی نمانده که از تو حمایت کند .

استاد عزیزم، من از دلایل و چند و چون کنار گذاشته شدن تئاتر «روز عقیم» از جشنواره سی و ششم تئاتر فجر اطلاع دقیق و پشت پرده ای ندارم. این را حتما باید مسئولان این اتفاق، مسئولانه پاسخ دهند ولی آن چه سربسته به من گفته شد این بود که رویدادهای نمایش «روز عقیم» و خط سیر شخصیت ها و چهارچوب روایی و تاریخی داستان، آنقدر تلخ و گزنده است که مناسب اجرا در جشنِ انقلاب و جشنواره تئاتر فجر نیست.

حسین کیانی می‌گوید شامگاه گذشته یکشنبه اول بهمن مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی به او اعلام کرده است «رویدادهای نمایش «روز عقیم» و خط سیر شخصیت‌ها و چهارچوب روایی و ت

آیا به راستی چنین است؟ آیا اگر چنین هم باشد اساسنامه یا دستورالعملی وجود دارد که به صورت موضوعی شرایط گزینش آثار جشنواره فجر در آن درج شده است باشد؟

تا جایی که بر همگان معلوم بوده و است جشنواره تئاتر فجر، جشنواره ای با مباحث آزاد و خلاقانه بوده است که اگر غیر از این بود تا ۳۶ سال دوام نمی آورد و همانند زیاد جشنواره های موضوعیِ کم رونق بعد از چند سال فعالیتِ محدود فراموش می شد و از میان می رفت. با این حال و اتفاق تلخ و تکرار می کنم بی سابقه ای که جهت نمایش «روز عقیم» رخ داد احساس می کنم تعریف تازه و البته پُرمخاطره ای جهت جشنواره تئاتر فجر و نیز جهت کلیت تئاتر کشور عزیزمان ایران در حال شکل گیری هست. تعریفی که بی شک با تعریف من و شما و دیگرانی که به اصالت ذاتی هنر تئاتر باور داریم کاملا تفاوت دارد و اصالتی جهت تئاتر و وظایف ذاتی آن که تولید اندیشه و ایجاد زمینه های انتقادی تعهدآمیز است قائل نیست و تئاتر و در واقع هنر را به گونه ای خودتفسیرگر و محدود به زاویه فکر خود می بیند و می خواهد و در این راستا از هیچ کاری هم فروگذار نمی کند!

بدعت‌گذاری بی‌سابقه در جشنواره تئاتر فجر با توقیف نمایش «روز عقیم» تنها یک شب قبل از اجرا

نمی دانم و امیدوارم که این ها همه خوابِ شوم و نحسِ پیش از صبح کاذب باشد. امیدوارم هیچ کسی، هیچ نهاد غیرمسئول و غیرپاسخگویی و هیچ بدخواه و بددل و بدتفسیرگری جهت تئاتر نحیف ولی خلاق و رو به بالندگی کشور عزیزمان ایران نقشه مصلحت جویانه و دلالت مآبانه ای نکشیده باشد.

امیدوارم تئاتر ما و جشنواره ای که شما با این همه مشکل و انبوه پرسشها دبیرش هستید سر به سلامت برند و خدمتی درخور به کلیت فرهنگ کشور عزیزمان ایران انجام دهند. امیدوارم شبیه اتفاقی که جهت «روز عقیم» ما افتاد هرگز جهت نمایش دیگری نیفتد، امیدوارم دیگرِ همکاران؛ نمایشنامه نویسان، کارگردانان، طراحان و بازیگران تئاتر کشور عزیزمان ایران متوجه شوند که «روز عقیم» و توقیفِ تلخش از جشنواره می تواند خدای ناکرده روزی و قسمتِ نمایش های آن ها هم بشود و با آینده نگری و موقعیت سنجی و مسئولیت پذیری حرفه ای دست به کُنشی صنفی برنند تا دیگر این گونه اتفاقات تکرار نشود و در آخر امیدوار بودم خبرِ ناخوشایندِ کنار گذاشته شدنِ «روز عقیم» از جدولِ جشنواره در وقت دیگری به من داده می شد نه درست در شب تولدم، دوم بهمن ماه.

ولی این دیگر امیدی ناامید شده است و بربادرفته است.

ارادتمند و مخلص

حسین کیانی. نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر ایران

دوم بهمن ماه ۱۳۹۶»

واژه های کلیدی: ایران | تئاتر | نمایش | جشنواره | اتفاق خوب | حسین کیانی | نمایشنامه | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs